Bästa guiden till sportdrycker

Vill du veta allt om sportdrycker och varför du behöver dessa drycker för att må så bra som möjligt?

Då kan jag rekommendera denna sida som enbart handlar om just sportdrycker. Den tar upp precis allt som du behöver veta om innehåll, nytta och varför den kanske passar just dig.

Man säger tex att 50 cl sportdryck innehåller ca 7 bitar socker. Det finns också sötningsmedel i sportdryck, vilket innebär att vissa kanske inte tål det. I huvudsak i en sport dryck finns det tre komponenter – vätska, kolhydrater och elektrolyter. Vätska är något du måste ha i din kropp du människan består av ca 60 eller mer av enbart vätska. Kolhydrater är den energi du behöver när du rör på dig vare sig du är aktiv inom sport eller inte.

Vad innebär Elektrolyter?

Elektrolyter har många viktiga funktioner i kroppen och är inblandade i allt från att reglera våra hjärtslag till att styra våra nerver och vår muskelfunktion.

Vi får i oss elektrolyter genom olika livsmedel och drycker och vi förlorar dem bland annat när vi svettas och går på toaletten.

Vikigaste elektrolyterna
De viktigaste elektrolyterna är kalcium, magnesium, kalium, natrium, fosfat och klorid.

• Kalcium. Behövs för muskelkontraktioner, nervsignaler, blodkoagulering, celldelning samt bibehålla ben och tänder.
• Kalium. Bidrar till stabilt blodtryck och understödjer muskelfunktionen.
• Magnesium. Även magnesium behövs för behövs för muskelkontraktioner, stabil hjärtrytm, nervfunktion, benbyggnad och styrka, motverkar ångest och stödjer matsmältningen.
• Natrium. Bidrar till att upprätthålla vätskebalansen, som behövs för muskelkontraktioner, och hjälper till med nervsignalering.
• Klorid. Upprätthåller vätskebalansen.

Lämna ett svar